Łączy miejscowość Ad Darb nad Morzem Czerwonym z Al Batha przy granicy ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, niedaleko wybrzeża Zatoki Perskiej. To nie tylko ważny szlak transportowy, ale również miejsce, które zapisało się w Księdze Rekordów Guinnessa.
Rekord bez zakrętów
Autostrada nr 10 słynie przede wszystkim z jednego unikalnego elementu: na jej trasie znajduje się najdłuższy prosty odcinek drogi na świecie, liczący od 240 do 256 kilometrów długości, zależnie od źródła. Ten niesamowity fragment został wytyczony bez choćby jednego zakrętu czy zmiany nachylenia. Dla wielu kierowców oznacza to zarówno spektakularne, jak i monotonne doświadczenie – jazda po pustynnej, idealnie prostej trasie może być równie hipnotyzująca, co nużąca.
Od prywatnego projektu do infrastruktury narodowej
Budowa autostrady nr 10 rozpoczęła się jako projekt króla Fahda, który chciał utworzyć strategiczne połączenie pomiędzy wybrzeżami kraju. Początkowo traktowana jako trasa o ograniczonym dostępie, dziś jest pełnoprawnym elementem saudyjskiej sieci autostrad – służy zarówno cywilnemu transportowi, jak i logistyce wojskowej i przemysłowej.
Przebiega przez cztery prowincje Arabii Saudyjskiej:
- Jazan (gdzie leży Ad Darb),
- Asir,
- Rijad (stolica kraju),
- Eastern Province, kończąc się przy granicy z Emiratami.
Inżynieria w ekstremalnych warunkach
Budowa drogi przez jedną z najbardziej niegościnnych pustyń świata była ogromnym wyzwaniem inżynieryjnym. Rub’ al‑Khali, czyli „Pusta Ćwiartka”, to obszar znany z ekstremalnych temperatur, ruchomych wydm i braku wody. Utrzymanie nawierzchni w tych warunkach wymaga nieustannej konserwacji i odporności na skrajne temperatury – sięgające nawet 50°C latem.
Mimo to autostrada powstała jako droga dwujezdniowa, z szerokimi pasami bezpieczeństwa, przystosowana do ruchu ciężarowego i wojskowego.
Symbol nowoczesnej Arabii Saudyjskiej
Autostrada nr 10 jest dziś symbolem modernizacji kraju i ambicji infrastrukturalnych Arabii Saudyjskiej. Stanowi część większego planu przekształcenia kraju w globalny węzeł logistyczny, łączący porty Morza Czerwonego z Zatoką Perską i dalej – Azją, Europą i Afryką.
Choć nie jest celem turystycznym samym w sobie, jej istnienie przyciąga uwagę fanów motoryzacji, inżynierii oraz rekordów świata. Dla miłośników ekstremalnych podróży stanowi też unikalne doświadczenie: prawie 300 km jazdy bez jednego zakrętu.