Nowa siedziba Opery Państwowej w Hamburgu, która zastąpi dotychczasowy gmach z połowy XX wieku, powstanie na terenie Baakenhöft – jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów HafenCity. Międzynarodowy konkurs na projekt wygrała pracownia Bjarke Ingels Group (BIG), proponując obiekt o powierzchni ok. 450 tys. stóp kwadratowych, łączący funkcjonalność współczesnego teatru muzycznego z przestrzenią publiczną otwartą na miasto.

Architektura nowej opery została ukształtowana jako kaskadowa struktura wznosząca się nad wodą. Tarasowe formy tworzą wielopoziomowe przejścia i ogrody, które pozwalają pieszym swobodnie poruszać się między brzegiem a wnętrzem HafenCity. Charakterystyczny, okrągły dach otwiera się w stronę portu, a całość zaprojektowano tak, by budynek współgrał z pionowymi dominantami krajobrazu m.in. Elbturmem i pobliską Elbphilharmonie.
W projekcie uwzględniono liczne wejścia prowadzące do foyer i kolejnych kondygnacji. Komunikacja przebiega zarówno od strony parku, jak i przez nabrzeże czy tzw. ulicę operową, łącząc gmach z kluczowymi trasami pieszymi tej części miasta. Centralnym punktem wnętrza będzie przestronne foyer z charakterystycznymi schodami z drewna, które integrują kilka poziomów i otwierają się na tarasy widokowe.
Nowa sala główna otrzyma zakrzywione balkony i wykończenia z naturalnego drewna, co ma zapewnić optymalne rozproszenie dźwięku i wysokiej klasy akustykę. Oprócz niej powstaną również sale prób, scena studyjna oraz część zaplecza technicznego, zaplanowane w układzie usprawniającym funkcjonowanie zespołu artystycznego.

Bjarke Ingels opisuje koncepcję opery jako „trójwymiarowy park publiczny”, który ma być dostępny z każdej strony i oferować panoramiczne widoki na miasto, park Lohse oraz obszary portowe. Podkreśla, że architektura została zaprojektowana tak, by przypominała rozchodzące się fale – zarówno te tworzone przez muzykę, jak i naturalne ruchy wody w porcie.
Realizacja nowej opery ma być jednym z kluczowych elementów przekształcania HafenCity w nowoczesne centrum kultury, rekreacji i życia miejskiego. Projekt finansowany dzięki mecenatowi rodziny Kühne ma ambicję stać się jednym z najważniejszych punktów na mapie europejskiej architektury i sztuki performatywnej.