Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła procedurę przetargową na generalnego wykonawcę terminala głównego nowego lotniska międzynarodowego, które ma powstać około 50 kilometrów na zachód od Warszawy. Terminal, którego powierzchnia wyniesie aż 450 tys. metrów kwadratowych, ma kosztować około 5 miliardów złotych (1,25 miliarda dolarów) i początkowo obsługiwać 34 miliony pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 44 milionów bez zakłócania bieżącej działalności.
Nowe lotnisko to tylko część znacznie większego planu. CPK to kompleksowy projekt transportowy zakładający budowę ponad 2 000 km nowych linii kolejowych, modernizację autostrad oraz utworzenie multimodalnego węzła przesiadkowego. Docelowo ma to umożliwić dojazd z każdego większego miasta w Polsce do portu lotniczego w maksymalnie 2,5 godziny.
Za projekt architektoniczny odpowiada światowej sławy biuro Foster + Partners we współpracy z inżynierami z Buro Happold. CPK podkreśla, że nowy port lotniczy będzie nie tylko centrum przesiadkowym, ale też symbolem nowoczesności, efektywności energetycznej i innowacyjnych rozwiązań technologicznych.
Aby wziąć udział w przetargu, potencjalni wykonawcy muszą spełniać surowe wymagania. Należy do nich między innymi udokumentowany roczny obrót przekraczający miliard dolarów w każdym z ostatnich czterech lat, doświadczenie w realizacji dużych inwestycji lotniskowych oraz obecność polskojęzycznych kluczowych osób w zespole (dyrektor kontraktu, kierownik budowy, koordynator BIM). Przetarg zakończy się 29 sierpnia 2025 roku, a podpisanie kontraktu przewidywane jest na 2026 rok. Oddanie terminala do użytku planowane jest na 2032 rok.
Dyrektor generalny CPK, Filip Czernicki, podkreśla, że inwestycja może być katalizatorem rozwoju dla polskiego sektora budowlanego.
– „Takie podejście do zamówień może zaoferować polskim firmom możliwość powtórzenia scenariusza podobnego do Hiszpanii, która dzięki inwestycjom infrastrukturalnym współfinansowanym przez UE zbudowała silny i konkurencyjny przemysł budowlany” – mówi.