Gigaprojekt pod lupą: Saudyjskie miasto przyszłości na zakręcie

Publiczny Fundusz Inwestycyjny Arabii Saudyjskiej zlecił niezależnym firmom konsultingowym ocenę wykonalności projektu „The Line” – 170-kilometrowego miasta wzdłuż wybrzeża Morza Czerwonego.
Neom

Inicjatywa ta stanowi kluczowy element megaprojektu Neom, będącego filarem programu Vision 2030, który zakłada dywersyfikację gospodarki i zmniejszenie zależności kraju od dochodów z ropy naftowej.

Przedstawiciel Neom przekazał agencji Bloomberg, że audyt ma charakter rutynowy i jest częścią standardowego postępowania przy długoterminowych inwestycjach. Podkreślił również, że projekt pozostaje strategicznym priorytetem, a jego realizacja skupia się obecnie na poprawie efektywności operacyjnej i przyspieszeniu tempa prac.

Konieczność przeglądu ogłoszono już w kwietniu, kiedy tymczasowy dyrektor generalny Aiman al-Mudaifer zapowiedział kompleksową analizę przedsięwzięcia. Według doniesień Financial Times, weryfikacja prowadzona jest w kontekście ograniczonych zasobów i dotyczy również wcześniejszych decyzji projektowych wymagających ponownej oceny.

Zgodnie z wcześniejszymi planami, do 2030 roku w liniowym mieście miało zamieszkać 1,5 miliona osób. Obecnie cel został zredukowany do 300 tysięcy mieszkańców na odcinku zaledwie 2,4 kilometra. Pomysł zakładał stworzenie przestrzeni wolnej od samochodów, z podziemną infrastrukturą transportową, w tym szybką koleją, która miała pokonać cały dystans w 20 minut. Usługi publiczne i rekreacyjne miały być dostępne w odległości pięciu minut pieszo.

Jednakże projekt spotyka się z rosnącą krytyką. Część ekspertów poddaje w wątpliwość funkcjonalność liniowego układu miasta. Rafael Prieto-Curiel z Complexity Science Hub zauważył, że forma ta jest najmniej efektywna urbanistycznie, wskazując na to, że historycznie miasta powstawały w bardziej zwartych, centralnych układach.

Na decyzje inwestycyjne wpływają także czynniki makroekonomiczne. Portal Middle East Eye zwraca uwagę na spadające ceny ropy, która w 2025 roku często notowana była poniżej 70 dolarów za baryłkę. Sytuacja ta wynika m.in. z nasilającej się konkurencji wewnątrz kartelu OPEC-plus, co doprowadziło do zwiększenia podaży surowca. Tymczasem Goldman Sachs ostrzega, że Arabia Saudyjska może stanąć w obliczu znacznych deficytów budżetowych i będzie zmuszona do ograniczenia skali niektórych megainwestycji.

Obecnie los projektu „The Line” pozostaje niepewny. Choć jego idea wciąż figuruje wśród najważniejszych punktów saudyjskiej transformacji, rosnące koszty i wyzwania logistyczne każą zrewidować pierwotne założenia.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *