Nowe lotnisko pod Warszawą. Pięć konsorcjów walczy o kontrakt wart ponad miliard dolarów

Konsorcja z udziałem największych firm budowlanych w Polsce i Europie ubiegają się o kontrakt na realizację głównego terminalu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wartość inwestycji szacuje się na ponad 1,38 miliarda dolarów, a otwarcie lotniska planowane jest na rok 2032.

Do rywalizacji o budowę centralnego terminalu nowego lotniska w ramach projektu Centralny Port Komunikacyjny przystąpiły konsorcja tworzone przez kluczowych graczy rynku budowlanego. Wśród nich znajdują się m.in. Budimex, Hochtief, Strabag, Porr oraz spółki zależne Ferrovial.

Lotnisko powstanie około 50 kilometrów na zachód od Warszawy i stanie się fundamentem największego przedsięwzięcia infrastrukturalnego w Polsce. Projekt zakłada nie tylko wzniesienie terminalu o powierzchni 450 tysięcy metrów kwadratowych, lecz także modernizację sieci drogowej oraz budowę około 2000 kilometrów nowych linii kolejowych dużych prędkości. Dzięki temu wszystkie większe miasta w kraju mają znaleźć się w zasięgu maksymalnie 2,5 godziny podróży od CPK.

W maju ogłoszono procedurę dialogu konkurencyjnego, do której zgłosiło się pięć konsorcjów. Liderem pierwszego z nich jest Mirbud, współpracujący z firmami Adamietz, Opex, Formopex, Kobylarnia i Budpol. Kolejne to Polimex Mostostal z partnerami Hochtief Polska i Hochtief Infrastructure, Budimex w duecie ze Strabagiem, NDI z partnerami NDI Sopot i belgijskim NV Besix oraz Porr wraz z Korporacją Budowlaną Doraco.

Przez najbliższe miesiące uczestnicy będą brali udział w rozmowach i przygotowywali swoje propozycje. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na 2026 rok. Wtedy rozpoczną się pierwsze prace budowlane, w tym wbijanie pali fundamentowych.

W pierwszej fazie działania portu lotniczego przewiduje się obsługę 34 milionów pasażerów rocznie. Docelowo przepustowość ma wzrosnąć do 44 milionów osób. Projekt zakłada również możliwość dalszej rozbudowy w zależności od potrzeb rynkowych.

CPK prowadzi osobne postępowanie dotyczące wyboru partnera, który będzie pełnił rolę doradcy i zarządcy inwestycji. Termin składania ofert upływa 20 października tego roku, a wybór podmiotu planowany jest na pierwszy kwartał 2026 roku.

Dyrektor generalny spółki CPK, Filip Czernicki, podkreśla, że jest to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Udział dużych i doświadczonych firm ma być dowodem na to, że inwestycja wzbudza zainteresowanie zarówno pod względem technicznym, jak i biznesowym.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *