Firma Verdion ogłosiła rozpoczęcie prac nad stworzeniem nowej dzielnicy biznesowo-logistycznej iPort Zealand w Ringsted, na wyspie Zelandia. Projekt o wartości około 1 mld euro ma wzmocnić pozycję Danii jako istotnego punktu tranzytowego w Europie Północnej.
Kluczowym elementem inwestycji będzie terminal kolejowy zdolny do obsługi 12 pełnowymiarowych pociągów dziennie, przez cały tydzień, z możliwością przeładunku naczep, kontenerów i nadwozi wymiennych. Ma on pełnić funkcję centrum integrującego transport drogowy i kolejowy, co ma zwiększyć efektywność regionalnych i międzynarodowych przepływów towarów.
W otoczeniu terminala przewidziano około 570 tys. m² terenów przeznaczonych pod logistykę, nowoczesną produkcję, przemysł lekki oraz działalność farmaceutyczną. Cały obszar inwestycji obejmie 250 hektarów, strategicznie położonych na styku głównych korytarzy kolejowych Danii — zarówno w układzie wschód-zachód, jak i północ-południe. Lokalizacja w pobliżu autostrady E20, prowadzącej przez Kopenhagę i Malmö aż w stronę Szwecji, dodatkowo wzmacnia potencjał inwestycji.
Istotnym kontekstem projektu jest trwająca budowa tunelu Fehmarnbelt o długości 18 km, który połączy Danię z Niemcami. Obiekt, mający zostać oddany do użytku w 2029 roku, skróci podróż między Hamburgiem a Kopenhagą do około dwóch godzin pociągiem i nieco ponad godziny samochodem. Przedstawiciele Verdion podkreślają, że zmiany w infrastrukturze będą miały istotny wpływ na skandynawski rynek logistyczny.
Michael Hughes, CEO firmy, zwraca uwagę, że planowane centrum ma pełnić rolę impulsu rozwojowego dla całego regionu od nowych miejsc pracy po zwiększenie możliwości handlowych i usprawnienie łańcuchów dostaw. Podkreślił także, że otwarcie tunelu stworzy nowe szanse dla współpracy między rynkami Danii, Niemiec i Szwecji, co czyni inwestycję szczególnie ważną z perspektywy nadchodzących zmian.
Obecnie trwają szczegółowe prace koncepcyjne oraz techniczne nad iPort Zealand. Po zakończeniu projektowania inwestor przedstawi finalny harmonogram realizacji i strukturę zabudowy. Verdion deklaruje, że obszar ten ma stać się jednym z najważniejszych punktów logistycznych w regionie.