Król Arabii Saudyjskiej Salman oficjalnie zainaugurował otwarcie metra w Rijadzie, kończąc tym samym trwający 12 lat megaprojekt, w realizację którego zaangażowane były dziesiątki firm inżynieryjnych, projektowych i wykonawczych z całego świata.
W ramach megaprojektu o wartości około 23 mld dolarów powstało metro składające się z sześciu linii o łącznej długości 176 km, 85 stacji, z których 34 znajdują się na powierzchni. System pozwoli na przewożenie do 3,6 mln pasażerów dziennie, co znacząco odciąży zatłoczone ulice w Rijadzie. 183 pociągi systemu zostały wyprodukowane przez Siemens (Niemcy) i Alstom (wraz z Bombardier, Francja) według ujednoliconego projektu Avant Premiere (Francja).

Budowa metra w Rijadzie rozpoczęła się w 2012 roku, a od tego czasu populacja miasta zwiększyła się o blisko 40 proc. do 7,8 mln. System będzie otwierany dla pasażerów etapami: linie 1, 4 i 6 (niebieska, żółta i fioletowa) otwarte zostały w niedzielę 1 grudnia. Linie 2 (czerwona) i 5 (zielona) mają zostać otwarte 15 grudnia, a linia 3 (pomarańczowa) – 5 stycznia.
„Dziś Rijad czerpie korzyści z tego projektu, który zmieni wizerunek stolicy i na nowo zdefiniuje mobilność dla jej mieszkańców i odwiedzających” – powiedział Ibrahim bin Mohammed Al Sultan, dyrektor naczelny Królewskiej Komisji dla Rijadu.
W projekcie wzięło udział 8000 pracowników reprezentujących 38 narodowości i 22 języki. W ramach inwestycji powstały także cztery kultowe stacje przesiadkowe zaprojektowane przez różne pracownie. Zaha Hadid Architects (Wielka Brytania) zaprojektowała stację King Abdullah Financial District (KAFD); Snøhetta (Norwegia) zaprojektowała stację Qasr Al Hokm; Gerber Architekten (Niemcy) zaprojektowała stację STC; a Omrania (KSA) zaprojektowała Western Station.