Inwestycja o wartości 1,3 miliarda dolarów stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury transportowej regionu i wzmacnia strategiczne znaczenie portu jako największego centrum przeładunku ropy naftowej w Stanach Zjednoczonych.
Nowa przeprawa przecina kanał okrętowy portu Corpus Christi, osiągając imponującą długość całkowitą ponad 1 kilometra (1 004 m), z głównym przęsłem o rozpiętości 506 metrów. Konstrukcję podtrzymują masywne pylony o wysokości 164 metrów, co czyni je jednymi z najwyższych obiektów inżynieryjnych w południowym Teksasie.
Kluczowym elementem nowego mostu jest jego prześwit – 62,5 metra nad poziomem wody – który umożliwia swobodny przepływ kontenerowców klasy Neo-Panamax. Dla porównania, stary most z 1959 roku oferował jedynie 42 metry prześwitu, co ograniczało możliwości żeglugowe w porcie.
Projekt wymiany mostu był procesem wieloletnim. Już w 2011 roku odbyły się pierwsze konsultacje społeczne dotyczące potrzeby modernizacji istniejącej przeprawy. Pomimo ambitnych założeń, realizacja napotykała na liczne przeszkody, w tym problemy projektowe i zmiany w strukturze wykonawczej.
W 2020 roku z projektu został wykluczony główny inżynier – firma FIGG Bridge Engineers – po tym, jak federalne śledztwo przypisało jej odpowiedzialność za zawalenie się kładki pieszej na kampusie Florida International University dwa lata wcześniej. W katastrofie zginęło sześć osób. W miejsce FIGG wprowadzono międzynarodowy zespół ekspertów złożony z brytyjskiego biura Arup oraz hiszpańskiego inżyniera Carlosa Fernandeza Casado (CFC).
W 2022 roku niezależna analiza bezpieczeństwa ponownie opóźniła realizację projektu, wskazując na potencjalne ryzyka konstrukcyjne. Dopiero w kwietniu 2023 roku doszło do porozumienia pomiędzy deweloperami mostu a Departamentem Transportu Teksasu (TxDOT), co umożliwiło kontynuację prac.
Nowy Harbor Bridge został zaprojektowany i zbudowany przez joint venture firm Flatiron i Dragados, które obecnie działają jako jedna spółka. Most nie tylko zapewnia nowoczesne rozwiązania transportowe, ale też ma strategiczne znaczenie gospodarcze.
Burmistrz Corpus Christi, Paulette Guajardo, podkreśliła, że nowa przeprawa „umacnia pozycję miasta jako globalnego centrum energetycznego”, natomiast gubernator Teksasu, Greg Abbott, określił ją mianem „bramy dla miejsc pracy, handlu i dalszego rozwoju w regionie Coastal Bend”.