We Włoszech powstanie most za 13,5 mld euro. Będzie najdłuższym tego typu obiektem na świecie

Strait of Messina

Konsorcjum Eurolink, kierowane przez włoską firmę Webuild, zwyciężyło w przetargu na realizację strategicznego projektu – budowę mostu nad Cieśniną Mesyńską, który połączy Sycylię z resztą Włoch stałą przeprawą. To przełomowe przedsięwzięcie inżynieryjne ma wartość szacowaną na 13,5 miliarda euro.

Nowa konstrukcja o długości 3666 metrów stanie się najdłuższym mostem wiszącym na świecie. Zostanie oparta na dwóch 399-metrowych pylonach, a system nośny będzie opierać się na linach o średnicy 1,26 metra i długości 5320 metrów – rozwiązaniu określanym przez wykonawcę jako unikalne w skali globalnej.

Most zaprojektowano z myślą o intensywnym ruchu – przewidziano trzy pasy dla pojazdów w obu kierunkach, dwie linie kolejowe oraz pasy serwisowe. Przeprawa ma obsługiwać do 6000 pojazdów na godzinę oraz 200 pociągów dziennie. Pomost będzie przebiegał 72 metry nad poziomem morza, a w przypadku pełnego obciążenia odległość ta zmniejszy się o dwa metry.

Z uwagi na lokalizację w aktywnym sejsmicznie regionie oraz występowanie ekstremalnych warunków atmosferycznych, projekt wymaga szczególnych rozwiązań technicznych. Konstrukcja zostanie przystosowana do przetrwania silnych trzęsień ziemi i wiatru dochodzącego do 292 km/h. Most będzie również wyposażony w zaawansowany system monitorowania, umożliwiający analizę stanu technicznego i planowanie działań konserwacyjnych.

Do realizacji przedsięwzięcia zaangażowano międzynarodowych partnerów, w tym duńskie biuro inżynierskie Cowi, japońską firmę IHI, hiszpańską Sacyr oraz włoskie przedsiębiorstwa Condotte i Itinera. Projekt obejmuje również modernizację infrastruktury drogowej i kolejowej po obu stronach cieśniny – łącznie około 40 km tras, przebudowę stacji kolejowych w Mesynie oraz budowę nowoczesnego centrum komunikacyjnego w Kalabrii.

Koncepcja budowy mostu powracała na przestrzeni dekad – pierwsze plany sięgają końca lat 60. Choć w 2006 roku przyznano już kontrakt konsorcjum Eurolink, realizacja została wstrzymana sześć lat później. Ostateczne wznowienie prac nastąpiło w 2023 roku na mocy decyzji rządu.

Jak podkreślił dyrektor generalny Webuild, Pietro Salini, inwestycja symbolizuje nową erę dla włoskiego sektora infrastruktury, opartą na odwadze, wizji i zaufaniu do potencjału krajowego przemysłu.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *