Studio architektoniczne Skidmore, Owings & Merrill (SOM) wraz z partnerami ogłosiło rozpoczęcie prac nad halą D – nowym terminalem międzynarodowego lotniska O’Hare w Chicago. Inwestycja stanowi pierwszy etap największej w historii rozbudowy tego portu lotniczego.

Projekt powstał we współpracy z Ross Barney Architects, JGMA oraz inżynierami z Arup. Jak podkreślają autorzy, obiekt będzie pełnił funkcję kluczowego węzła komunikacyjnego, łącząc m.in. podziemny tunel z halą E oraz z planowanym O’Hare Global Terminal, zaprojektowanym przez Studio Gang.
Nowy budynek wyróżnia się dynamiczną, krzywoliniową formą dachu, inspirowaną krajobrazem rzek Środkowego Zachodu. Konstrukcja opiera się na systemie rozgałęziających się belek, które ograniczają liczbę tradycyjnych podpór, a jednocześnie odwołują się do sadu – historycznego źródła nazwy lotniska. Rozwiązanie to ma nie tylko walory estetyczne, lecz także pozwala zmniejszyć ślad węglowy.

We wnętrzu zaplanowano jasne, przestronne przestrzenie z centralnym okulusem, antresolami i przeszkloną fasadą na południowym krańcu hali. Strefy odpoczynku uzupełniają liczne nasadzenia roślinne, a wzdłuż obwodu znajdą się lokale handlowe i ciągi komunikacyjne.
– Naszym celem było stworzenie miejsca, które ułatwia orientację, podnosi komfort podróży i buduje pozytywne pierwsze wrażenie o lotnisku O’Hare – podkreśla Scott Duncan, główny projektant w SOM.
Ostatnia większa modernizacja w tym porcie miała miejsce w 2023 roku i obejmowała rozbudowę terminalu 5. Hala D rozpoczyna natomiast wieloletni program inwestycyjny, którego efektem będzie zupełnie nowa jakość obsługi pasażerów w jednym z największych lotnisk świata.