Komisja Europejska stawia na tory – superszybka kolej połączy kontynent

Komisja Europejska zaprezentowała plan, który może całkowicie zmienić sposób, w jaki podróżują Europejczycy. Do 2040 roku ma powstać w pełni zintegrowana, transgraniczna sieć kolei dużych prędkości, dzięki której czas przejazdu między kluczowymi miastami skróci się nawet o połowę.
European Commission

Projekt, oparty na transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, ma uczynić z kolei główny środek transportu w neutralnej klimatycznie Europie.

Nowa strategia zakłada, że do końca obecnej dekady podróż z Berlina do Kopenhagi potrwa zaledwie cztery godziny, a połączenie Sofii z Atenami zostanie skrócone do sześciu godzin do 2035 roku. W planach jest także powstanie zupełnie nowego korytarza szybkiej kolei z Paryża do Lizbony, który połączy zachodnią i południową część kontynentu.

Komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki, Apostolos Tzitzikostas, podkreślił, że inicjatywa ta jest nie tylko technologicznym przełomem, ale również projektem jednoczącym Europę. Jak zaznaczył, „kolej dużych prędkości to nie tylko szybsze podróże – to integracja społeczeństw, wzrost gospodarczy i realny krok ku zeroemisyjnej przyszłości”.

Inwestycje na bezprecedensową skalę

Dotychczas w ramach programu „Łącząc Europę” Unia Europejska zainwestowała 34,4 miliarda euro w 804 projekty kolejowe. Teraz planowane są kolejne działania mające przyspieszyć modernizację infrastruktury i zlikwidować tzw. wąskie gardła na granicach między państwami. Do 2027 roku mają zostać ustalone wiążące terminy dla najważniejszych modernizacji, które umożliwią osiąganie prędkości przekraczających 250 km/h.

Nowa strategia finansowania ma połączyć środki publiczne i prywatne w ramach tzw. Porozumienia w sprawie kolei dużych prędkości – wspólnego zobowiązania państw członkowskich, sektora finansowego i przemysłu do ukończenia transeuropejskiej sieci transportowej do 2040 roku.

Ułatwienia dla podróżnych i przewoźników

Komisja planuje także uprościć transgraniczne podróże kolejowe – zarówno dla pasażerów, jak i operatorów. Wprowadzone mają zostać wspólne systemy rezerwacji i sprzedaży biletów obejmujące wielu przewoźników. Równocześnie przepisy mają zapewnić sprawiedliwy dostęp do torów, co otworzy rynek dla nowych operatorów i zwiększy konkurencyjność.

W ramach programu badawczego „Europejska kolej 2026” powstaną prototypy pociągów nowej generacji, zdolnych do płynnego przemieszczania się między granicami bez potrzeby wymiany taboru.

Bezpieczniej, szybciej, bardziej zielono

Oprócz skrócenia czasu podróży i poprawy komfortu pasażerów, projekt ma przynieść konkretne korzyści systemowe – zmniejszyć zatłoczenie istniejących linii, zwiększyć przepustowość dla pociągów regionalnych i nocnych oraz wzmocnić bezpieczeństwo logistyczne Europy, umożliwiając sprawny transport zarówno cywilny, jak i wojskowy.

Postępy w realizacji planu będzie śledzić nowa tablica wyników kolei dużych prędkości, a Agencja Kolejowa Unii Europejskiej otrzyma w 2026 roku rozszerzone kompetencje w zakresie nadzoru i uproszczenia procedur.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *