Drożej, ale pewniej. Dlaczego rząd postawił na projekt Heathrow?

Rząd Wielkiej Brytanii wykonał kluczowy krok w kierunku rozbudowy największego lotniska w kraju. Po wielomiesięcznej analizie wybrano projekt Heathrow dotyczący budowy trzeciego pasa startowego – mimo że jest droższy od propozycji konkurencyjnej.
Heathrow Airport

Departament Transportu poinformował, że preferowanym wariantem jest projekt Heathrow zakładający powstanie pasa o długości 3,5 km. Inwestycja, której koszt szacuje się na 49 mld funtów, wiąże się m.in. z budową nowego tunelu drogowego pod terenem lotniska.

Alternatywną propozycję złożyła Arora Group, oferując plan o wartości 25 mld funtów. Zakładał on krótszy, 2,8-kilometrowy pas startowy oraz mniejszy zakres prac drogowych. Według firmy, takie rozwiązanie pozwoliłoby znacząco obniżyć koszty. Ostatecznie jednak rząd uznał, że to Heathrow zapewnia największe szanse na terminowe podjęcie wiążących decyzji w obecnej kadencji Parlamentu.

Władze rozpoczęły analizę konkurencyjnych wariantów na początku sierpnia, poddając oba projekty szczegółowej weryfikacji technicznej i środowiskowej. Jak podkreślono, obecna decyzja nie jest jeszcze ostateczną zgodą na budowę, ale wyznacza kierunek prac w ramach przeglądu Oświadczenia w sprawie Polityki Krajowej dotyczącej portów lotniczych.

Celem rządu jest doprowadzenie do momentu, w którym pierwsze samoloty będą mogły korzystać z dodatkowego pasa w 2035 roku.

Wybrany wariant opiera się w dużej mierze na koncepcji opracowanej przez pracownię Grimshaw w 2016 roku. Projekt ten, planowany pierwotnie do uruchomienia w 2026 roku, został wstrzymany po decyzji Sądu Najwyższego w 2020 roku oraz w wyniku załamania ruchu lotniczego podczas pandemii.

Pomimo dziesięcioleci dyskusji, rozbudowa Heathrow wciąż wzbudza silne emocje – przede wszystkim z powodu potencjalnego wzrostu hałasu oraz wpływu na brytyjskie zobowiązania klimatyczne.

Rząd zapewnia, że wszelkie prace będą musiały spełnić obowiązujące normy dotyczące jakości powietrza, redukcji emisji oraz ochrony mieszkańców przed nadmiernym hałasem. Zanim zapadnie ostateczna decyzja, rządowy Komitet ds. Zmian Klimatu przeprowadzi własną ocenę zgodności projektu z wymaganiami dotyczącymi neutralności klimatycznej.

Prośba o opinię została już skierowana, co ma zapewnić pełną transparentność procesu decyzyjnego.

Decyzja o wyborze wariantu Heathrow została ogłoszona tuż przed przedstawieniem jesiennego budżetu przez kanclerz Rachel Reeves. Podkreśliła ona, że rząd zamierza realizować projekty, które przez lata były odkładane, ponieważ mają istotne znaczenie dla wzrostu gospodarczego, wzmocnienia sieci transportowej i przyciągania inwestycji.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *