Konsorcjum PerGenova Breakwater, kierowane przez firmę Webuild, zakończyło zatapianie dziesiątego kesonu oraz ukończyło ponad 34 tysiące kolumn żwirowych, mających na celu stabilizację dna morskiego.
Przełomowe etapy budowy
Realizowany projekt przewiduje przesunięcie zewnętrznej bariery portu o 450 metrów dalej w morze, co umożliwi bezpieczne manewrowanie i cumowanie największych kontenerowców o długości do 400 metrów. W efekcie rozbudowy infrastruktury morskiej port ma zyskać nową jakość obsługi logistycznej i zwiększyć swoją przepustowość.
Zgodnie z harmonogramem, pierwszy odcinek falochronu o długości 4 kilometrów ma zostać oddany do użytku w 2027 roku, natomiast zakończenie całości inwestycji planowane jest na 2030 rok. Oczekuje się, że w wyniku tej rozbudowy ruch w porcie zwiększy się nawet o 30%.
Imponująca skala prac podwodnych
Stabilizacja dna morskiego stanowiła jedno z największych wyzwań technologicznych inwestycji. Do tej pory wykonano ponad 34 000 z planowanych kolumn żwirowych – każda o średnicy nieco ponad jednego metra i głębokości około 13,5 metra. Kolumny rozmieszczono na głębokości od 25 do 50 metrów, wykorzystując w tym celu ponad dwa miliony ton żwiru, importowanego głównie z Hiszpanii.
Prace realizowane są z wykorzystaniem ośmiu specjalistycznych urządzeń wibroflotacyjnych – smukłych, ponad 20-metrowych narzędzi, które za pomocą strumieni wody pod ciśnieniem penetrują grunt morski, tworząc przestrzeń dla zagęszczonego żwiru.
Potężne kesony i logistyka na wielką skalę
Po ustawieniu dziesiątego kesonu, konsorcjum rozpoczyna prefabrykację kolejnych, znacznie większych jednostek konstrukcyjnych. Nowe kesony będą miały nawet 67 metrów długości, 35 metrów szerokości i blisko 34 metry wysokości. Ich budowa odbywa się w specjalnie przystosowanym doku prefabrykacyjnym „Tronds Barge 33” w Vado Ligure, oddalonym o 54 km od Genui. Gotowe elementy będą transportowane drogą morską i zatapiane na miejscu na głębokości sięgającej 50 metrów.
Współpraca i finansowanie
Konsorcjum PerGenova Breakwater, w którym Webuild posiada 40% udziałów, tworzą także Fincantieri Infrastructure Opere Marittime, Fincosit oraz Sidra. Kontrakt o wartości 928 milionów euro został przyznany przez Zarząd Portu Zachodniego Morza Liguryjskiego w październiku 2022 roku.
W prace zaangażowanych jest ponad 450 osób, działających z trzech potężnych pontonów. Największy z nich ma długość ponad 150 metrów i jest wyposażony w dźwigi sięgające 40 metrów wysokości.
Gospodarcze znaczenie projektu
Zmodernizowana infrastruktura portowa znacząco wzmocni pozycję Genui jako kluczowego punktu na transeuropejskim korytarzu transportowym Ren–Alpy. Szacuje się, że rozbudowa portu przełoży się na wzrost przychodów o 4,2 miliarda euro, pochodzących z opłat portowych, podatków oraz zwiększonego ruchu kontenerowego.
Realizacja tej inwestycji nie tylko unowocześni włoski port, ale także wzmocni strategiczne znaczenie regionu w globalnych łańcuchach dostaw.