Konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, wygrało przetarg na zaprojektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii. Jest to odcinek Pärnu – granica Łotwy. Wartość podpisanego kontraktu wynosi około 332 mln euro.
W skład konsorcjum, poza Budimeksem, wchodzą Bouygues Travaux Publics (Francja), oraz KMG Infra OÜ (firma lokalna z Estonii), które to spółki stanowią tzw. Grupę Budowlaną oraz Ingérop Conseil et Ingénierie (Francja) i WSP Finland Oy (Finlandia) wchodzące w skład tzw. Grupy Projektowej, odpowiedzialnej za przygotowanie projektu inwestycji. Zamawiającym jest OÜ Rail Baltic Estonia.
– To dla nas ważny dzień. 11 marca, podczas konferencji wynikowej za 2024 rok, informowaliśmy rynek, że wyników przetargu na kolejny odcinek Rail Baltica w Estonii spodziewamy się za 2 miesiące. Tymczasem już dziś możemy potwierdzić, że mamy kolejny kamień milowy w naszej strategii rozwoju na rynkach zagranicznych – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.
W ramach inwestycji w formule „Alliance” powstanie 58,08 km linii kolejowej. Całość podzielona została na trzy etapy – projekt, budowa, a także odpowiedzialność za wady. Z kolei realizacja inwestycji składa się z dwóch odcinków. Podpisana umowa dotyczy odcinka 2 od Pärnu–Ikla, aż do granicy z Łotwą.
Budowa ma się zakończyć pod koniec 2030 roku. Celem projektu jest rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która pozwoli pociągom osiągać prędkość do 249 km/h. Część pieniędzy na realizację inwestycji pochodzi ze środków Unii Europejskiej.