Inwestycja ta stanowi kluczowy element 125-kilometrowej linii kolejowej Rishikesh–Karnaprayag, realizowanej przez państwową spółkę Rail Vikas Nigam Limited (RVNL).

Zaawansowana technologia w trudnych warunkach Himalajów
Prace drążeniowe prowadzone były z użyciem największej w Himalajach maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) – jednostarczowej tarczy o nazwie Shakti, o imponującej średnicy 9,11 m. Maszyna wydrążyła 10,4 km tunelu, osiągając średnie tempo prac na poziomie 413 metrów miesięcznie. Pozostała część została ukończona przy wykorzystaniu nowej austriackiej metody drążenia tuneli (NATM).
Znaczenie strategiczne i społeczno-gospodarcze
Linia Rishikesh–Karnaprayag połączy sześć kluczowych miejscowości w Himalajach: Rishikesh, Devprayag, Srinagar, Rudraprayag, Gauchar i Karnaprayag. Skróci czas podróży z obecnych 7 godzin do około 2 godzin, co ma znaczący wpływ na:
- poprawę dostępności regionów górskich,
- rozwój turystyki, w tym pielgrzymek w ramach Char Dham Yatra,
- wzmocnienie lokalnej gospodarki i infrastruktury transportowej.
Uznanie i komentarze liderów
Minister kolei Indii Ashwini Vaishnaw określił projekt jako dowód na siłę inżynieryjną kraju oraz zdolność do realizacji ambitnych inwestycji w najtrudniejszych warunkach geograficznych. Z kolei premier stanu Uttarakhand Pushkar Singh Dhami podkreślił potencjał przedsięwzięcia w transformacji społeczno-gospodarczej regionu.
S.V. Desai, dyrektor wykonawczy ds. infrastruktury cywilnej w L&T, zaznaczył, że sukces tunelu nr 8 jest „efektem ścisłej współpracy z RVNL oraz dowodem na to, że dzięki innowacyjności i determinacji nie ma wyzwań nie do pokonania”.
Zakres zaangażowania L&T
L&T realizuje dwa kluczowe pakiety w ramach projektu:
- Pakiet 4 – budowa najdłuższego tunelu w Indiach (14,5 km tunel główny i 13,1 km tunel równoległy),
- Pakiet 2 – 26,6 km wykopu tunelowego, 28 km wykładziny tunelowej, dwa mosty kolejowe, jeden most drogowy i nasypy.